Här finner du alla viktiga steg för att öka chansen till att du lyckas producera en banner för en framgångsrik displayannonsering för din produkt eller företag.
En banner eller displayannons som man säger, är en digital affisch som syns på webbsidor för att ge intresse och kunskap om ditt varumärke.
Banners riktiga värde ligger i att vara så synliga och övertygande så att användare väljer att klicka på den inom loppet av några sekunder.
Men tänk på att man kan bara göra bra gissningar på vad en målgrupp verkligen är intresserad av och vad den reagerar på. Skapa en displayannons du tycker är attraktiv och börja sedan om igen, och igen tills du blir nöjd.
Att göra en banner helt själv kan vara en kul upplevelse om man är kreativ och har kunskap i bildredigering. När man gör den helt själv blir den oftast bäst då man får välja alla delar i vad man vill visa upp för sina kunder.
När man skapar banner själv brukar man främst använda sig utav bildredigeringsprogrammet Photoshop som verktyg, där de erbjuder en stor mängd alternativ för att du ska kunna forma bannern till dina behov.
Om du är kunnig i att redigera bilder så ska jobbet av att göra en banner i Photoshop inte vara något problem för dig och du blir bättre med tiden.
De som inte har tiden eller kunskapen av att skapa sin egen annonsmall från grunden brukar oftast vända sig till företag med bredare kunskap. Då kan man antingen anlita företaget för att ta hand om all sin annonsering eller också skapa det själv med hjälp av deras redan testade mallar som man får utgå ifrån och sedan anpassa till sitt företag.
Banners finns i alla typer och storlekar och kan placeras på en mängd olika ställen beroende på webbsida.
Med tanke på de alla olika positioner som man kan hitta en banner så brukar man referera till dem som billboard, half page, vertikal banner, skyskrapabanner, square banner med många mer för att förstå storlek och få ett hum om vilken placering den kan tänkas ha.
För att få en större överblick av alla typer av banners klicka här.
När du designar din banner är det viktigt att öka synligheten på bästa möjliga sätt utan att gå för långt ifrån temat du har på din hemsida.
Man bör tänka att ju mer intressant eller rolig bannerdesign du väljer på bannern desto större chans är det att kunder dyker upp på siten med positiva minnen av ditt varumärke.
En banner ska ge ett snabbt och bra intryck så fort som möjligt och man räknar på att det tar 2–3 sekunder för kunden att välja om den vill titta närmare på annonsen. Man ska därför oftast uppmana kunden till handling i bannerannonser och försöka att använda uppmanande ord (en så kallad CTA – Call To Action).
Dessa brukar få kunden att känna ett ökat intresse för att läsa mer och förhoppningsvis ta del av det du uppmanar dem till.
En otroligt viktig del är rubriken i en banner som kan vara en fråga eller något som får kunden att le eller tänka. Om kunden känner att det finns något viktigt i annonsen, så klickar den mer än gärna på annonsen.
Din banners färg påverkar definitivt effekten av din bannerannonsering. Ljusa banners brukar ofta ha lättare att få uppmärksamhet hos nya kunder och inbringa en viss säkerhet. Det är också viktigt att få färgen på typsnittet så att den behagligt passar ihop med bakgrundsfärgen och inte skär sig.
När du väljer font och typsnitt för din text bör du tänka på att lägga extra mycket tyngd på det viktiga som du vill få fram.
När du känner dig redo med din banner så är det alltid bra att få med din logotyp på ett sätt så att det syns, men inte tar bort innebörden av din texts innehåll.
Då loggan representerar ditt företag så ska kunden kunna läsa texten och därefter kunna förknippa den med loggan.